Baterie a nabijeni

Baterie je podstatna soucast elektrokola, meli byste ji proto pri vyberu elektrokola venovat nemalou pozornost, jelikoz zasadne ovlivnuje celkove fungovani elektrokola, jeho dojezd a hmotnost.

TYPY BATERII

Vyrobci elektrokol se v soucasnost nejcasteji priklaneji k bateriim lithium ion[Li-Ion] jelikoz jsou lehke, kompaktni a umoznuji ulozeni vetsiho mnozstvi energie v mensi baterii nez vetsina ostatnich baterii. Dalsi bezne typy baterii vyuzivane u elektrokol jsou NiMH baterie a baterie lithium polymer[Li-pol], ktera nabizi zatim nejlepsi podil hmotnost, vydrz, zivotnost[z cehoz vyplyva i vyssi cena tohoto typu baterie].

ZIVOTNOST BATERIE

Vydrz baterie se udava ve Watt hodinach, cili cim vetsi hodnotu Watt hodin ma baterie, tim delsi ma vydrz. Bezne elektrokolo by melo byt vybaveno baterii, ktera by vam mela zarucit alespon 20 km jizdy. Pri koupi elektrokola proto na tento udaj zamerte svou pozornost, ale mejte na pameti, ze dojezd elektrokola zavisi[krome baterie] take na dalsich faktorech:

- cim vice vyuzivate podporu elektromotoru tim kratsi dojezd

- teren a pocasi velmi ovlivnuji vydrz baterie[druh komunikace, vetrne podminky, kopcovitost ap.]

- hmotnost jezdce

- technicky stav elektrokola - udrzovani dobreho technickeho stavu kola napomaha k hladke jizde a zvyseni dojezdu elektrokola

- pece o baterii - zasadne ovlivnuje chod elektrokola a jeho dojez.

Kombinace techto faktoru tedy urcuje dojezd elektrokola a je dobre k nim prihlednout pri planovani cesty a mit je na pameti take kdyz elektrokolo porizujeme. Udaje uvadene prodejci tudiz nelze brat za definitivni, ale pouze jako orientacni hodnoty zavisle na dalsich okolnostech. 

UDRZBA BATERIE A NABIJENI

Nabiti baterie neni drahe, jedna se o castku nekolika haleru za jedno nabiti[samozrejme zalezi na druhu baterie, stari, stavu vybiti]. Cas potrebny k nabiti baterie zavisi opet na druhu baterie a nabijecky, ale obecne by se dalo rici, ze malokdy prekroci 6 hodin. 

Zivotnost baterie nejlepe prodlouzite tak, ze ji budete udrzovat v co nejvice nabitem stavu a nenechate ji zcela vybijet.  Prectete si ovsem instrukce vyrobce, napriklad baterie typu NiMH je treba zhruba jednou za 3 mesice zcela vybit. Odbornici tedy vetsinou doporucuji pravidelne dobijet baterii pokud se dostane pod 50% sve kapacity. Sama baterie ztraci energii i kdyz ji nepouzivate, je tedy dobre ji prubezne dobijet prestoze na elektrokole zrovna nejezdite a pred jizdou zkontrolovat stav baterie a pripadne ji prizpusobit cestu.